Reizen

Slovenië – Bled & Bohinj

Een vrijdagavond ergens in december: “Waar gaan we naar toe?” We maakten allemaal een presentatie over een bestemming waar we tijdens de lesvrije week wel naar toe zouden willen gaan. Gloria koos voor Valencia, Ellen voor IJsland (wishful thinking Ellen haha), ik dacht aan Berlijn, maar Steffi kwam met de eerder aparte bestemming Slovenië op de proppen. Iedereen was enthousiast en even later werden de tickets al geboekt.

slovenia

Transport

Naar Slovenië vliegen kan heel goedkoop met Wizzair, de low-fare luchtvaartmaatschappij van Centraal-Europa. Pas wel op want een rugzak als handbagage is gratis, maar voor zo’n klein valiesje moet je wél bijbetalen. Voor de prijs van 54 euro vertrokken we maandag 6 februari richting Ljubljana en stonden we op maandag 13 februari weer met onze voeten op Belgische grond.
Wanneer je uit de luchthaven van Ljubljana komt, zie je allemaal shuttlebusjes met de meest bekende bestemmingen in Slovenië: Bled, Maribor en natuurlijk Ljubljana. Wij begonnen onze reis in Bled.

Verblijf

Het shuttlebusje zette ons af recht voor ons hotel, superhandig. Vervolgens maakten we al meteen ons eerste avontuur mee. We gingen het hotel binnen, maar er was niemand te bekennen. Alle deuren waren wel open en we konden zomaar in alle kamers. Er hing nergens een telefoonnummer en het telefoonnummer dat op onze reservering stond was niet meer in gebruik. Net toen 2 vriendinnen naar de buren waren om ons probleem uit te leggen, kwam de man van het hotel toe met een tasje appelsienen. Hij was dus gewoon naar de winkel. Tot zover ons eerste grappige avontuur.
We verbleven in Vila Mangart. Te voet zeker niet ver van het centrum, maar er zijn ook enkele hostels in het centrum dus voor het gemak zou ik eerder die aanraden.

Bled

Rond de middag begonnen we aan avontuur nummer 2. We wandelden richting het centrum, maar wilden niet gewoon langs de weg wandelen. We sloegen rechtsaf en liepen door een veld tot we beseften dat we niet verder konden. We wandelden terug langs de weg. We kwamen een pizzeria (Pizzeria Rustika) tegen en aten de eerste pizza van de vele pizza’s die die week nog zouden volgen.
thumb_img_1059_1024
Ons volgende doel was een wandeling rond het meer van Bled. Dat typische beeld van een kerkje dat in het midden van een meer staat, dat is dus het meer van Bled. In de zomer kan je met een bootje tot aan het eiland varen, maar zoals je kan zien was het meer nu deels bevroren. Jammer genoeg niet bevroren genoeg om te schaatsen (we hebben het getest). Normaal duurt de wandeling 2,5 uur, maar met de nodige fotoshoots deden wij daar net iets langer over.

Op een steile rots boven het meer staat Blejski Grad oftewel het kasteel van Bled. We beklommen de vele trappen en genoten van het mooie zicht. Het kasteel bezoeken lag net iets boven ons studentikoze budget.

Bohinj

Na lang zoeken, wikken en wegen, besloten we om de volgende dag naar Bohinj te gaan. Slovenië is niet zo super toeristisch, maar de drukkere zomerperiode maakt het wel makkelijker om bepaalde plaatsen te bereiken. We stonden te wachten op de bus, maar de meneer van het toeristisch centrum wilde ons en 2 andere toeristen met zijn busje afzetten. Achteraf bleek dat hij ons wel voor zo’n 40 cent had afgezet, niet het einde van de wereld maar toch een beetje jammer (studentikoze budgetten #weetjewel).

Zo’n 30 km later kwamen we aan in Bohinj. Hier vind je het grootste meer van Slovenië en ook een waterval. We begonnen te wandelen richting de Savica-waterval. Opnieuw besloten we het avontuur op te zoeken en gingen we even van de weg af en dwars door het bos. Vervolgens begonnen we een sneeuwballengevecht en scheurde Gloria haar broek. Gelukkig had ze nog een regenbroek bij, de scheur was namelijk niet bepaald klein. We gingen toch maar weer via de weg verder. Na een tijdje kwamen we aan bij het pad richting de waterval, dat in de winter door de sneeuw toch iets minder goed toegankelijk is, maar voor avonturiers zoals wij geen enkel probleem. Halverwege stopten we om te picknicken met een prachtig uitzicht. Een aantal beklimmingen later kwamen we aan bij de Savica-waterval. We genoten van het prachtige zicht over het dal, want de waterval is waarschijnlijk net iets spectaculairder in de zomer.

We daalden weer af en wandelden richting het meer dat gelukkig dichter was dan verwacht. Het meer van Bohinj, helemaal bevroren, omringd door besneeuwde bergen … Gewoon té mooi voor woorden. Gewoon genieten.

thumb_img_1097_1024

thumb_img_1089_1024

Helemaal voldaan van de prachtige natuur, namen we de bus terug richting Bled en aten we nogmaals in de lekkere Mexicaan.

Volgende keer: Maribor & Ljubljana!

PS: de meeste foto’s zijn getrokken door/met de camera van Katrien, sommige met die van mij.

8 gedachten over “Slovenië – Bled & Bohinj

1. Wat een avontuur! Slovenië lijkt me echt leuk, ongerepte natuur en niet zo heel toeristisch. Ik moest spontaan lachen toen ik las dat je vriendin haar broek had gescheurd. Zo iets zou mij ook echt overkomen, haha. Je schrijft echt leuk en spontaan, blij dat ik je blog heb ontdekt.

2. O wauw wat een prachtige plek is dit toch! Mijn vriendje is hier al meerdere keren geweest en ik ben zo enorm benieuwd. Dat kerkje is echt prachtig, hij is daarheen gezwommen. Zelf wil ik ook echt heel graag een keer naar Slovenië, nu nóg meer! Malou x

3. Wat een prachtige foto’s! Hoewel ik meer van de toeristische bezienswaardigheden ben, zou ik ook heel graag eens naar zo’n mooie plek op vakantie gaan. Ik kijk al uit naar het volgende verslag! :)

4. Wat een heerlijke foto’s. Leuk om in de winter naar Slovenië te gaan.

Ik ga in de meivakantie naar Slovenië. Ik ben er lang geleden al eens kort geweest, nu ga ik wat langer. Zo’n zin in!