Reizen

Slovenië – Maribor & Ljubljana

Vorige week konden jullie al het eerste deel van mijn weekje Slovenië lezen. Vandaag ga ik verder met het tweede en laatste deel: Maribor en de hoofdstad Ljubljana.

Kopie van Slovenia

De derde dag van onze reis sliepen we uit. We gingen nog even iets drinken en eten in Bled. Om 14u kwam een busje ons ophalen om ons naar Maribor te brengen. We belden gewoon het busje van de luchthaven en hadden geluk dat ze dit konden doen voor ons. Met 7 in totaal viel de prijs best wel mee.

Maribor
Na een uurtje of twee kwamen we aan in centrum Maribor. We verbleven pal in het centrum: 4rooms. Zeker een aanrader en opnieuw goedkoop!
IMG_2061
Oke, Maribor is echt klein en eigenlijk is er ook niet zo heel veel te doen. Wat ze wel hebben zijn … mega hippe koffiebars! Denk je dat de koffiebars in Gent of Antwerpen hip zijn? Think again, die in Maribor zijn echt 10 keer zo hip. Net zoals de restaurantjes ook trouwens. Echt een hele leuke stad op dat vlak.
Mijn tip voor Maribor is dus vooral: loop rond, drink ergens iets, loop nog een beetje rond. Veel meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen. We hebben ons wel weer super geamuseerd! Mede door onze zelfgeorganiseerde karaoke-namiddag waarschijnlijk hihi.

IMG_6223Ljubljana
Vrijdag zetten we onze trip verder richting de Sloveense hoofdstad Ljubljana. De makkelijkste optie om er te geraken is een soort van ‘blabla-car’. Via zo’n site regel je dan een afspraak met iemand die die dag ook naar Ljubljana moet. Echt heel makkelijk én iedereen gebruikt het daar omdat het openbaar vervoer heel beperkt is. Als je hiervan gebruik wilt maken, moet je het gewoon aan iemand vragen om je te helpen. De mensen zijn zo vriendelijk dat ze dit met heel veel plezier zullen doen. Ellen en ik kozen voor deze optie, maar je kan ook gewoon liften zoals Katrien, Steffi en Gloria gedaan hebben.

IMG_2071In Ljubljana verbleven we in het zogezegde beste hostel ter wereld: het Celica hostel. Het hostel was vroeger een gevangenis. Als je met twee bent, kan je nog in een oude cel slapen! Wij waren met 5 dus sliepen we in een dormroom. Nu heb ik al in een aantal hostels verbleven en het beste zou ik het nu niet direct noemen, maar we hadden het er zeker niet slecht. Het leuke is wel dat de uitgaansbuurt/kunstbuurt gewoon om de hoek is. Voor mijn vriendinnen iets te alternatief, maar ik vond het er echt geweldig.

DCIM100GOPROGOPR0828.Ook in Ljubljana zijn er niet veel toeristische trekpleisters, maar opnieuw is het een leuke stad om gewoon een beetje rond te lopen en af en toe ergens iets te drinken. Je kan er ook een kasteel op een ‘berg’ bezoeken en genieten van een leuk zicht over de stad, inclusief een leuke sessie schommelen.IMG_6347

Ik hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen warm maken voor Slovenië. Zeker eens de moeite waard, vooral de prachtige natuur!

-Marie

3 gedachten over “Slovenië – Maribor & Ljubljana

  1. Ik heb een aantal jaar terug naar Slovenië geweest, nog voor het Instagram tijdperk en wauw. Als ik het zo zie, zou ik eigenlijk moeten eens teruggaan! En inderdaad in Maribor is het niet zo groot haha. Supermooie foto’s trouwens!

Geef een reactie

