Reizen

7 dingen die je niet mag vergeten als je naar China gaat

Vorig jaar ging ik voor de eerste keer naar China en ik werd verliefd (sorry Matthias). Ik had er de tijd van mijn leven en zag er ongelofelijk mooie dingen! Binnen 22 dagen zit ik alweer op het vliegtuig richting het land van het midden. Deze keer kan ik dus al iets slimmer mijn valies gaan inpakken en daarom vertel ik jullie in dit blogje over een aantal dingen die je beter niet vergeet wanneer je een tripje naar China plant.

thumb_IMG_0281_1024

#1 Deodorant

“Huh, maar als je je deo vergeet op reis kan je er daar toch gewoon kopen?” Wel, niet in China! Deo is een heel onbekend product in China en het wordt dan ook bijna nergens verkocht. De enige winkel waar wij deodorant gevonden hebben, was in de ‘Watson’, een Westerse winkel wat de deo dus ook niet bepaald goedkoop maakte. Ga er vanuit dat je in China geen deo zal kunnen kopen en neem er dus zeker genoeg van thuis mee.

#2 Scheermesjes

Raar, maar waar: Chinese vrouwen hebben – behalve op hun hoofd dan – minder tot geen haargroei. Gevolg: ze hebben ook geen scheermesjes nodig! Je kan natuurlijk altijd ook scheermesjes van de mannen kopen, maar het is gewoon gemakkelijker als je dit al van thuis meebrengt.

IMG_0156#3 Tampons

Deze is speciaal voor de dames! Gebruik je maandverband? Geen probleem, het aanbod in China is ongelofelijk groot. Echt serieus, alle maten, vormen, diktes … zijn aanwezig. Tampons daarentegen niet. Net zoals de deodorants zijn deze heel moeilijk te vinden dus better safe than sorry.

#4 Hygiënische handgel

“China is zo’n vuil land!” Ja, naar onze standaarden misschien, maar zijn onze standaarden de norm dan? Volgens mij niet, maar we kunnen de aanpassing wel wat aangenamer maken. Vorig jaar was mijn handgel echt mijn lifesaver. Oke, het gebruik ervan verminderde wel serieus naar hoe langer ik in China woonde. Het gaf me wel een fijn gevoel dat ik na het gebruik van de metro, de bus … even mijn handen kon desinfecteren. Chinezen hoesten namelijk gewoon in het rond, gebruiken geen zakdoek … Iedereen neemt dan die handvaten vast, dus je snapt mijn punt waarschijnlijk wel.

#5 Goede shampoo en conditioner

Mijn haar heeft nog nooit zoveel afgezien als in China. Kwam het door de extreme smog? Misschien. Ook hadden de Chinese haarproducten geen positief effect op de kwaliteit van mijn kapsel: mijn haar was nog nooit zo droog geweest en ook begon de kleur af te trekken. Neem dus goede shampoo en conditioner van thuis mee.

IMG_0211#6 Algemene verzorgingsproducten

Naast de shampoo en conditioner is het ook heel handig als je genoeg verzorgingsproducten meehebt. Zo goed als altijd zit er ‘whitening’ in de Chinese producten, wat wil zeggen dat je huid zal verbleken als je dit zou gebruiken. Merken zoals Clinique, Nivea enzovoort zijn wel beschikbaar in China, maar opnieuw een stukje duurder. Ook is het belangrijk om je huid altijd heel goed te reinigen omwille van de smog. Ik had altijd een zwart laagje op mijn wattenschijfje dus dat zegt genoeg …

#7 Instant koffie

Als je op reis gaat, is deze misschien iets minder belangrijk. In hotels zullen ze vaak wel koffie aanbieden aan een redelijke prijs. Wanneer je echter voor langere tijd in China woont, merk je aan de prijs dat koffie echt een luxeproduct is. Ik neem deze zomer dus een pakje instant koffie mee!

Denk jij nog aan iets anders? Laat het mij zeker weten !

Liefs,

Marie

Een gedachte over “7 dingen die je niet mag vergeten als je naar China gaat

  1. Dit is een heel interessant artikel, leuk om te lezen! Vorig jaar was ik bijna impulsief naar China gegaan, het was dat mijn moeder niet kon haha. China staat nog zeker op mijn reis bucketlist. Maar wat apart dat de verzorgingproducten daar zo anders zijn en geen tampons?? Whatt. Inderdaad handig om te weten!

Laat een reactie achter!

