Fotografie·Shanghai

Fotografie: Chinees schaken

thumb_DSC_0539_1024We nemen de metro naar de voorlaatste stop van lijn 9. We nemen de metro naar Shanghai van pakweg vijf jaar terug. We lopen door de straten waar de mensen nog echt op straat leven. De huisjes zijn te klein om de hele dag binnen door te brengen. We lopen langs een groepje mannen die geconcentreerd een spel aan het spelen zijn. Wanneer we even blijven kijken, kijkt één man op. Ik vraag hen wat ze aan het spelen zijn. De man is ongelofelijk enthousiast dat ik hem die vraag stel en doet zijn best om in zijn mooiste standaard Chinees een antwoord te vormen: “Schaken! Maar wel de Chinese variant.” Ik luister geboeid en geconcentreerd. Natuurlijk versta ik niet alles wat hij zegt, maar als ik één ding van dit gesprekje zal onthouden, is het hoe trots de man wel niet was om mij te vertellen dat ze de Chinese variant van het schaakspel aan het spelen waren. Ik vroeg of ik een foto van hen mocht nemen en nam afscheid. Terug naar de metro, terug naar de wolkenkrabbers.

thumb_DSC_0540_1024

Liefs,

Marie

3 gedachten over “Fotografie: Chinees schaken

Laat een reactie achter!

