China·Reizen·Shanghai

Visit Shanghai: The Cool Docks

Visit Shanghai

Toen ik onderweg was naar “The Cool Docks” van Shanghai, herkende ik de locatie vrijwel meteen: “Hé, hier heb ik het begin van 2016 gevierd!” Vorig jaar, tijdens mijn eerste tripje naar China en de eerste keer in Shanghai met mijn mede-sinologen vierden we oudejaarsavond in deze miljoenenstad. We kwamen terecht op een Indisch nieuwjaarsfeestje met heerlijk eten, maar ook met een feestje waar ze enkel Indische muziek speelden. Op zich wel een grappige situatie en een originele avond!

thumb_DSC_0546_1024

Terug naar anno 2017 waar ik dus onderweg was naar deze hippe plek in Shanghai. Hip is zeker een woord dat je kan gebruiken om “The Cool Docks” te omschrijven: het is een gezellige plaats waar de traditionele Shanghainese huisjes shikumen 石库门 omgebouwd zijn tot leuke restaurants met gezellige terrasjes.

thumb_DSC_0548_1024

Met het water, de pittoreske brugjes en de gezellige terrasjes ziet de plek er veelbelovend uit. Toch zie je zo goed als niemand op mijn foto’s, die ik op een zondagnamiddag trok, een perfect moment toch om op zo’n terrasje te genieten van een ijskoffie of een fris pintje. De reden voor deze verlatenheid is de locatie van “The Cool Docks”, deze is namelijk verre van ideaal. Het is een heel eind stappen van het dichtsbijzijnde metrostation en voor zover ik weet is er ook geen bushalte in de buurt.

thumb_DSC_0547_1024

Behalve de meer lokale restaurants en cafés (die vooral Westers eten verkopen), zit er ook een Starbucks. Vreemd genoeg was dit de enige plaats waar er ook effectief mensen iets zaten te drinken. Uit gemak besloot ik hier dan ook een sapje te kopen en even uit te rusten en af te koelen (want ik ga echt niet buiten op een terrasje zitten bij 48 graden).

thumb_DSC_0549_1024
Ook veel winkels waren gewoon gesloten of leegstaand.

thumb_DSC_0550_1024

Ze willen de plek ook wat ‘kunstig’ laten aanvoelen. Ik vond dit werk er heel interessant uitzien en vroeg me dan ook af wat de betekenis ervan zou zijn. Jammer genoeg stond er nergens een bordje met wat uitleg in de buurt dus moeten we onze fantasie het werk laten doen. :)

Adres:
老码头
505 Zhongshan Nan Lu,
near Fuxing Dong Lu
中山南路505号, 近复兴东路

Dichtste metro halte: Xiaonanmen 小南门 (20 minuten wandelen vanaf daar)

Aanrader? Leuk om te doen als je tijd over hebt.

The cool docksShanghai

 

Liefs,

Marie

Laat een reactie achter!

