Persoonlijk·Shanghai

Shanghai, mijn spirit home.

Copy of Zondagmiddag

Shanghai is like your spirit home, right?
– Spirit home? What does that mean?
It’s like your home away from home.
– Oh yes, it definitely is.

22 juni 2017 – Na een goed uur op de metro kwam ik na een vlucht van zo’n 12 uur weer bovengronds in de gigastad. Maar liefst 24 miljoen mensen wonen er in Shanghai en toch voelde ik me meteen thuis, tussen al die wolkenkrabbers.

3 maanden lang mocht ik Shanghai mijn thuis noemen en had ik het geluk dat Shanghai ook als mijn thuis aanvoelde of zelfs aanvoelt. Ik ben nu een weekje thuis en nog steeds voelt het alsof ik volgende week gewoon weer uit mijn appartementje kom, datzelfde weggetje naar de Chinese bakker afleg, mijn dagelijkse bestelling doe (两个豆沙包子 – 2 gestoomde broodjes met rode bonenpasta) en doorfiets naar mijn werk. Ik voelde mij zo in mijn element! Alles viel gewoon op zijn plaats en het mocht van mij nog wel even duren.

Ik leerde tijdens mijn zomer in Shanghai ook ongelofelijk veel interessante en leuke mensen kennen. Het vertrek was dan ook zo dubbel: langs de ene kant keerde ik terug naar mijn vrienden in België, maar nu moest ik langs de andere kant ook een hele hoop nieuwe vrienden achterlaten.

Nu ik weer thuis ben, val ik een beetje in een zwart gat. Ik mis de warmte, ik mis mijn vrienden daar, ik mis mijn collega’s, ik mis gewoon het leven in Shanghai. Ik zal wel weer wennen aan België, maar ik heb gewoon iets meer tijd nodig dan ik gedacht had.

Mijn zomer was echt fantastisch en ik zou zelfs durven zeggen dat het de leukste zomer was die ik al ooit gehad heb. Ik ben ontzettend dankbaar voor alle kansen die ik heb gekregen en ook het feit dat ik ze met beide handen gegrepen heb.

Mijn avontuur in Shanghai is voorbij en kan volgens mij niet beter afgesloten worden dan met een quote van Winnie The Pooh:

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

Dikke merci aan alle mensen die op de een of andere manier deel waren van mijn avontuur!

Liefs,

Marie

Een gedachte over “Shanghai, mijn spirit home.

  1. Amai Marie! Eigenlijk echt zot dat je dat gewoon gedaan hebt hé, 3 maanden in Shanghai. Mij spreekt het totaal niet aan eigenlijk. Ik zou er zelf nooit op komen er heen te gaan. Denk dat het een ervaring is die je voor de rest van je leven meeneemt. Ik snap wel dat je in een zwart gat zit. ’t Voelt waarschijnlijk allemaal wat onwerkelijk. Maar je kan altijd een keer teruggaan hé! :)

Laat een reactie achter!

